Ariadna påtalade en mycket intressant aspekt kring demografin inom wicca igår: Det kan vara så att det saknas goda förebilder för killar inom wicca. Inte så att det bara finns dåliga förebilder – det finns inga förebilder alls…

Det där med hur vidunderligt viktigt förebilder och/eller goda referenser om du så vill är har jag fått uppleva de senaste dagarna. Jag har brottats med ett val som jag så småningom behöver göra. Mina tankar har vandrat fram och tillbaka, upp  och ner och in och ut och egentligen inte lyckats med något annat än att snärja in sig själva. Till och med korten visade på att tankarna inte var de jag skulle sätta min lit till i det här fallet. Det var vad jag kände och upplevde. Igår drog jag DEATH som dagens kort (avslut på ett tankemönster), en läggning jag gjorde innehöll i princip bara de oftast negativa korten ur svärdssviten + Vagnen upp och ner (Ingen framgång eler kontroll) och idag  så drog jag som grädden på moset återigen nine of Swords (ångest). Så jag började förstå att det är inte med analys och logik detta val skall göras utan genom upplevelse och känsla. Men det är svårt att efter år av val grundade på tankens förmåga att analysera helt utan hållpunkt göra ett vettigt val. Det är som att  famna i ett mörker och vakkum samtidigt liksom. När som helst kan jag svepas med och bort från det jag nästan fått grepp om. Jag vet vad jag känner och vill veta mer om, men mina tankar visar bara på de negativa sidorna. Så helt plötsligt så snubblade jag över en gammal, avlägsen bekant på facebook. Vi träffades regelbundet för sisådär 15 år sedan och jag hyste den största respekt för henne. Hon visade sig vara en representant för just den andra aspekten som jag väljer mellan. Plötsligt så kändes det inte lika obalanserat länge och jag känner att jag återigen kan våga göra mitt val baserat på välbehövlig känsla. Detta för att hon för mig är en god förebild. Jag har bara goda minnen av henne och hennes referenser talar för sig själv.

Därför, oavsett om det gäller tarot, spådom, yrken, trosåskådning, resor eller whatever – innan du gör ett val – hitta någon du har förtorende för som du kan fråga och få ärliga svar kring. Hur mycket någon vill höjja något till skyarna – om det bara är en person som gör det så skulle jag vandra väldigt försiktigt. Framför allt om jag själv hyser tvivel. För att skapa fler förebilder – var en förebild själv. För oss tjejer så kanske det är svårt att vara manliga förebilder. Men vi kan vara förebilder för andra unga tjejer som nyss hittat till tarot, wicca eller dylikt. Sälj inte ”snakewater” utan var öppren, rak på sak om någon frågar. Visst, alla kan inte vara öppna med sin tro. Men det innebär inte att vi skiftar personlighet på och av från när vi kan eller inte kan vara öppna. Vore det inte bättre om vi t. ex försökte vara en god representant  för Gudarna varje dag? Hur t. ex skulle du bete dig om du vandrade med säg Brigidh, Cernunnos, Freja eller Tor vid din sida varje dag? Hur skulle du agera och vara? Ingen skulle veta utom du förstås – men vilken skillnad skulle det göra i ditt liv?

Gillar du vad jag skriver? Då får du gärna rösta på mig och min sida på Spindelmors Topplista genom att klicka på knappen till höger eller här nedan! Du kan även rösta på mig genom att gå in här!

Spindelmors topplista