Fråga: Varför är det så få killar som är intresserade av Wicca? I mitt coven så är kvoten tjejer/killar 80/20 och i internetsverige är det nog ännu mindre. Jag har på forum och dylika sett flera framför allt unga killar dyka upp för att det är sökare precis som vi och letar efter en plats att höra hemma på. De dock letar och hittar av någon anledning inte vad de letar efter och försvinner igen.

En myt som finns kring kvinnor och religon (som jag själv gått på) är att ”Kvinnor är mer böjda och kanske tom lämpade för religion, pga de är mer fokuserade på känslor, empati och intuition. Det är helt enkelt lättare för dem att dras åt saker som inte går att förklaras. Män står istället för det rationella och vetenskapliga. Förutom att detta inte är sant och ganska absurt (Könsfördelningen inom Forn Sed t. ex är en helt annan fördelning: 40/60 hörde jag en insatt säga. Alltså en övervikt män). Dessutom så inser jag ju nu att denna myt antagligen stannar från ett försök att förnedra och förtrycka kvinnor. ”Se på de svaga kvinnorna som hänger sig åt sina fantasier, medan vi tittar på det som är sant och går att bevisa…” Säger inte att ALLA män är sådär men att det finns en falang som talat lite för tydligt om det här och det har fått fäste utan att vi egentligen har tänkt på det.

Som sagt, inom Forn Sed (ungefär Asatro) så är fördelningen en annan: ”bara” 40% kvinnor. Varför? För jag är övertygad om att vi ALLA, kvinnor såväl som män har behov att tro och en religion. Det gäller bara för alla att hitta den där de känner de passar in. Jag kan tänka mig (och är ute på djupt vatten här) att orsakerna är flera. Visst, en del i det hela är schablonen av maschovikikingen. För många känns det kanske coolare att ha en torshammare som symbol än ett pentagram. En annan aspekt är kanske att även om seden är förändrad under många år och inte helt 100 % samma som på vikingatiden så har Forn Sed (tror jag) mer historisk anknytning än Wicca. Mer rötter. För hur mycket än vissa wiccaner vill att det skall vara annorlunda är och förblir wicca ändå en 60 år gammal religion som faktiskt SKAPATS av Gerald Gardner (Hey, jag bryr mig egentligen inte  om vem som skapade, så länge det fungerar!) . Forn Sed är en polytheistisk religion precis som Wicca – vi tillber flera Gudar. Men här är dominansen av Gudinnorna inte lika stor. Kanske för att det inom FS saknas myten om årshjulet och Guden och gudinnans resa kring detta. Och kanske är detta ytterligare en anledning kring dominansen av kvinnor inom svensk Wicca – Gudinnans dominans inom myten. Hon är ju trots allt en aktiv roll över hela årshjulet. Medans Guden i princip spelar andrafiol till Henne stora delar av året och resten inte är närvarande alls. I mottsats till den helt tydligt manliga Guden så kan jag förstå att detta är attraktivt för många tjejer.

Det som är intressant att även om det går att se samma trend i andra länder i Europa och resten av världen där wicca finns så är fördelningen jämnare i t. ex UK och Tyskland. En anledning till att fördelningen är så skev i Sverige kan nog vara att mrioteten av utövare av wicca i Sverige är solitära wiccaner och alltså inte behöver bry sig om någon evenuell ojämn könsfördelning och du kan på sätt och vis skapa din egen religioin helt efter eget huvud (inget fel med det egentligen). Men det är ändå intressant att det verkar finnas ett så pass desperat behov av just Gudinnan just i Sverige. Många wiccaner är mer gudinnedyrkare än något annat…. Guden finns där, men är liksom inte intressant efter vad jag förstått.

Nåja, lite svamliga tankar som jag ville få i skrift. De är inte på något sätt fullbordade, men en bra början… Vad tror du? Varför är det så få män inom Wicca? Eller rättare sagt – varför är det så många kvinnor inom wicca?

Gillar du vad jag skriver? Då får du gärna rösta på mig och min sida på Spindelmors Topplista genom att klicka på knappen till höger eller här nedan! Du kan även rösta på mig genom att gå in här!

Spindelmors topplista