Ti är det fornsvenska namnet på den fornnordiska Gud som vi allmänt känner som Tyr. Det är mycket troligt att det är han som givit namn åt dagens dag: Tis-dag.

Tyr är son till Oden och  sammanknippas ofta som den råttrådige, rättvisa och hederliga Guden. Vissa associationer finns även till att han skulle ha varit en krigsgud, eftersom namnet för tisdag på Latin är dies Martis = Kanske dedikerat till romerska krigsguden Mars. Hans största mytiska framträdande är i myten om Fenrisulven. Asarna lurar (hur ocoolt är inte det?)Fenris att binda fast honom genom att övertyga honom att det bara är en lek. Men Fenris är en smart ”liten vovve” och kräver pant av asarna som garanti. Ni vet, om-ni-inte-gör-som-ni-lovat-behåller-jag-panten. Smart! Men Tyr är den enda som faktiskt vågar stå upp för panten och stoppar ena handen i ulvens mun.Inte så smart. När det går upp för fenrisulven att han blivit lurad så biter han sonika av Tyrs hand.

Jag har precis börjat studera de nordiska myterna så jag är inte så kunnig egentligen. Men om jag ser den här historien hur ett mytologiskt och symboliskt perspektiv så ser jag en historia som berättas för att vi skall lära oss hur viktigt det är att stå upp för våra åsikter och vår integritet! Jag lär mig också hur viktigt är att ta ansvar för våra konsekvenser. Att lura fenrisulven kanske verkade  som en smart idé, men slutade i Ragnarök… Faktiskt så påminner mig mig Tyr om Arthurlegendens riddare runt runda bordet. De är kanske inga historiska personer, men symboliserar samma viktiga arketyp: Den Hedervärda Krigaren. Både Tyr och Arthurs riddare var säkert fruktade på slagfältet och kunde vara dödliga fiender. Men de slogs med heder och en kod. Aldrig att de skulle drömma om att slåss mot en svagare motståndare, flera mot en eller helt enkelt ohederligt.

En annan sak som slog mig när jag funderade på tyr samtidigt som jag stod i tvättstugan: Han avbildas oftast ur vikingaperspektiv – stor, kraftig, skäggig… Som hedning tror jag ju på att Gud och Gudinna finns i oss alla och ibland tar äkta gestalt och  vandrar bland oss här på jorden. Hur skulle en modern Tyr se ut i så fall? Hur ser den moderna Hedersvärda Krigaren ut idag? Tål att funderas på. Vad tror ni? What if God was one of Us?