Ti hi tihi! Trodde ni att ni skulle bli av med mig så lätt? Jag fick hemlängtan helt enkelt! Jag saknar mitt tjusiga tema och jag insåg att i och med att ljuset växer så har jag också ett växande behov att skriva mer om Wicca helt enkelt! Så I’m baaaaaaaaaaack!🙂

När jag försöker förklara för människor som är mer eller mindre nyfikna på vad jag pysslar med så brukar jag säga:

-Jag är Wiccan.

Då brukar de se ut som levande fågelholkar. Så något överslätande så raljerar jag då:

-Jag är vad du ibland kan kalla för en häxa.

Då helt plötsligt brukar det på något sätt att kroka fast i ordet som det faktiskt känner igen och sedan fortsätta att bygga vidare på detta och berätta att nej, jag kokar inte barn i grytor och åker inte till Blåkulla. Det har blivit så att jag faktiskt tom på forum för likasinnade har börjat kalla mig Häxa ™ . Tills jag för någon dag sedan insåg:  Men vänta nu! Jag är INTE häxa! Jag är INTE gudinnetroende!

 Jag ÄR Wiccan!

Po-tatis eller pot-atis kan tyckas. Fast det är en viktigt sak för mig just nu i min utveckling att för mig själv ock anddra definiera vem jag är. Det ger en viss trygghet och det ger också mig en fingervisning om vart jag bör vända mig härnäst. Så här följer MIN definition av Wicca. Vill du läsas andras tankar så rekommenderar jag t. ex wicca.nu där det finns massor multum av info kring Wicca!

Vad Wicca är för mig

  •  Guds- OCH GudinnetroI min gudavärld finns det helt enkelt inte bara EN Gud eller EN Gudinna, utan jag tror på det ultimata paret, Guden och Gudinnan. Jag är OK med att det kan finnas flera olika Gudar (t. ex en kristen Gud) men jag vänder mig inte personligen till dem. För mig är det väldigt viktigt med balans i allt det här. Både och. Därför har det också varit svårt för mig att bli riktigt engagerad i debatter där folk skriver om sitt nära relation till Gudinnan. Ja visst, hon är jätte cool oavsett vad för namn vi kallar henne. Men hon är inte hel utan Honom. Precis som Han inte är utan Henne. Det jag kämpar med nu är att låta honom komma in i mitt liv mer så att jag kan få en bättre balans i mitt liv. Det går. Ett steg i taget.
  • Min Gudssyn: Det finns generellt tre sätt kring hur de flesta troende ser på vad/vem Gud(innan) är. 1) Den avlägsna, utomstående. Hen som står utanför sin skapelse helt och hållet. Mångas syn på den Kristna Guden hittar vi här tror jag. 2) Den medverkande och personliga. Gudarna är verkliga egna varelser, med om inte riktigt som vi ändå egna liv, känslor och dramatik. Ibland kan de klä sig i mänskliga klädedräkter och vandra mitt ibland oss. Det grekiska pantheonet med Zeus och Hera i spetsen är nog den mest kända varianten. 3) Det bästa av två världar. Många wiccaner (inklusive jag då) ser det vi kallar för Gud (TM) som ett namn på en egen storhet som vi alla är en del av. Det,  Universum eller whatnot. Efter behov använder vi oss av olika syner och förhållandesätt på Gudarna och Gudinnorna. Ibland  behöver vi vila i något som är större än oss själva och ibland så känns det bra att kunna känna att De ser just mig. De vet mina glädjeämnen och sorger. Det är så jag ser på Gudarna.
  • Gudarna kan ha namn eller inte. Många wiccaner har valt ett specifikt ”släkte” av Gudar att tillbe. De nordiska, keltiska, egyptiska t. ex och kallar dem även vid namn: Hekate, Tor, Cernunnos eller Brigid. Eller så mixar och matchar man efter behov. Andra, som jag har egentligen bara i undantagsfall namn på dem utan kallar dem bara för Guden och Gudinnan. Min syn på VAD Gudarna är för något brukar jag bäst beskriva som en stor diamantprisma. Vi är alla, människor, djur, växter, stenar och Gudar, energier av samma Det Hela. Kristen eller Pagan spelar egentligen ingen roll, det handlar bara om hur vi låter prisman reflektera ljuset. När det gäller de individuella Gudarna så ser jag det som att jag vid behov och önskan kan hacka bort en flisa, en liten del av alla de olika ytor som kan reflektera ljuset. Ibland kan det vara Cerridwen, ibland Lugh eller Balder. Allt efter att de uttrycker bäst det behov som vi har just då.
  • Ta hand om Moder Jord Jag ser kanske inte alltid som en levande entitet som många gör (Gaiaism), men som wiccan är det självklart att försöka ta hand om Moder Jords Kropp och Själ lika väl som min egen. Wicca är en sk. Naturreligion, vi följer naturens skiftningar. Så det vore väl konstigt om vi skulle tycka det var OK att förgifta naturen, eller hur?
  • Wicca är en Mysteriereligion Det betyder INTE att allt är hemligt uppe i de innersta cirklarna (Vilket det iofs är ibland) utan att du visserligen kan läsa dig till  den grundläggande teorin inom Wicca. Men för att verkligen Förstå måste du utöva och uppleva!
  • Firar Livets Cykliskhet Som Wiccan så firar jag det cykliska i 3 olika cirklar: 1)Månadens faser (nymåne, fullmåne, avtagande och mörkermåne) 2) årshjulet och årstidernas växlingar (Midvinter, Candlemas, Vårdagjämning, Beltane, Midsommar, Lammas, Höstdagjämning, Samhain) och mina personliga passageriter genom livet (allt mellan födelse och död i princip).
  • The Wiccan Rede ”Så länge du inte skadar någon, gör vad du vill” är den livsfilosofi eller råd som jag som wiccan försöker leva upp till i motsats mot många av de kristna värderingarna som vi får med oss i bröstmjölken. Det finns hur mycket som helst att säga om the Wiccan Rede, men enligt mig så är summan av kardemumman att Ta ansvar för mina handlingar! Ja, det är OK att göra nästan vad som helst. Men då skall jag baske mig vara beredd att ta konsekvenserna av mitt handlande också!
  • Den 3 faldiga lagen Självklart inte en lag som säger att vad du än gör så får du det exakt 3 gånger tillbaka. Men som talar om dels det jag skrev om ovan: Allt ha konsekvenser, men även om att allt är sammanlänkat. Nu och då, du och jag, inom och utom, ovan och nedan. Som ett spindelväv glittrar det över tidsrumtymden. Vi b´ör vara medvetna att det vi gör i det fysiska har efterverknigar på det magiska planet och tvärtom.
  • Magi Jag är själv inte just nu en stor utövare av magi per se. Mest för att jag inte har hittat rätt form för det ännu. Å andra sidan så är varje rituell handling en akt av magi för: Magi är skeendet då vi formar energierna omkring oss efter vår vilja
  • Reinkarnation Här är jag lite osäker på om det jag tror på är min egen personliga tro, eller om det är kopplat till Wicca. För mig är det bara så naturligt att tro på reinkarnation (även om jag inte har räknat ut exakt hur det fungerar än) då jag är ett stort fan av allt cykliskt. Jag tror på årshjulets växlingar, varför skulle inte då vi som mänskliga själar också ingå i en cykel?
  • Arbeta i ett coven Det här är något som jag skall skriva mer om snart och något som är väldigt personligt. För mig är det ultimata sättet att utöva wicca att göra det i grupp, i ett coven. Allt blir så mycket starkare då bara. Det är inte är inte alltid vi har den förmånen framför allt i en småstad som Sverige. I de bästa av världar dock… Men det var så Gardner skapade skapade Wicca från början och det var så jag blev introducerad till wicca. Så det är min syn. Andra har säkert andra sätt att se på det hela!