Funderar du på att sluta blogga? Kanske är det så att du känner att bloggandet ställer för stora krav och tar för lång tid? Eller så har du funderat på om det är någon mening över huvudet taget med att blogga – ingen verkar ju läsa dina inlägg ändå?!

Om anledningen är den första så ja, jo det kan vara en bra idé att se över dina blogg-vanor. Hur pass mycket låter du bloggandet styra ditt liv? Har du mardrömmar och ångest för att du inte vet vad du skall skriva? MÅSTE du bara uppdatera bloggen minst 2 ggr per dag? Eller MÅSTE du bara gå ut på nätet 25 ggr i timmen för att läsa andras bloggar och framför allt se om någon har skickat en kommentar på det du skrivit? Och du kanske blir förkrossad när det visar sig att du inte har fått några nya kommentarer på över 2 minuter? Då skulle jag säga att din relation till bloggande inte är riktigt sund och behöver ses över. Inte nödvändigtvis behöver du sluta, men bloggande skall inte vara en besatthet eller ett jobb. Det skall vara roligt och befirande!

Men det var kring den andra anledningen – Ingen läser min blogg ändå, vad spelar det för roll? – som jag verkligen ville skriva idag! För det är en väldigt viktig sak som du måste rannsaka dig själv och fråga dig själv: Om du vill sluta blogga för att du tror att ingen läser: Känns det fortfarande som om du har något viktigt att säga? Om JA! Då måste du helt enkelt bara fortsätta med din blogg! För du vet aldrig när ett stycke, en mening, eller till och med ett litet, litet ord från en av dina poster kan förändra hela världen för en annan läsare! Regelbunden läsare eller en som snubblade av en ren slump och aldrig kommer åter, det spelar väl egentligen ingen roll. Dina ord kan ändra ett helt liv! I mitt fall var det en bild.

För du vet aldrig när ett stycke, en mening, eller till och med ett litet, litet ord från en av dina poster kan förändra hela världen för en annan läsare!

Det var för några dagar sedan som jag var på besök på Spindelmors Topplista för att se om det fanns något spännande att läsa bland alla nya och härliga bloggar som har registrerat sig på sidan. Av en ren slump (?) snubblade jag över sidan Hednisk Häxkittel . Det jag snubblade över där var som sagt inget storsvulstigt. Ingen textgrupp som gav mig en tankeställare. Det var en bild och orden: ”Detta var det coolaste jag sett!”. Jag kunde såklart inte låta bli att klicka och en liten, liten bild startade en hel lavin! Det gav mig en sådan tydlig Aha-upplevelse att jag ´höll på att falla av stolen! Jag riktigt kände hur mitt liv som jag lever det där och då förändrade mitt liv och min livsväg totalt!

Så ni som bloggar för att ni känner att ni har något att säga och för att det har en mening med det: Fortsätt med det! För ni vet aldrig när just era ord berör någons hjärta. Och om vi bara med våra texter eller bilder kan få beröra en enda person i deras liv och kanske tom ”rädda” livet på dem – kan det inte vara värt all plåga och frustration kring att få fram ett bra inlägg? ¨Så fortstätt skriva!!!

Och om vi bara med våra texter eller bilder kan få beröra en enda person i deras liv och kanske tom ”rädda” livet på dem – kan det inte vara värt all plåga och frustration kring att få fram ett bra inlägg?

 Och tack dessutom till alla MINA läsare! Ni få och ni många. Jag vet inte om det jag skriver berör er som det jag skrev om tidigare. Men jag uppskattar era kommentarer något oerhört och jag känner att jag fortfarande har saker att säga – så än blir ni inte av med mig!😉