Jag tittade efter när exakt det var jag skrev min senaste post här på min blogg egentlige och det var så länge sedan som 10 december! För mig är det läääänge sedan. Det är inte så att jag inte har haft särskilt mycket att skriva om. Tvärtom! Jag har haft många intressanta tankar! Som det där med:

  • Vad skönt det faktiskt var att fira jul/yule/midvinter med ett riktigt syfte den 21 och inte bara för att ”det så skall vara”. Eller….
  • Hur fasansfullt det egentligen är att så många verkar känna sig tvingade att skicka eller köpa så dyra julklappar till varandra som möjligt. Flest och Dyrast klappar vinner, eller? Affärena verkar tycka det i alla fall….
  • Eller varför många av oss fokuserar på att ge presenter bara två gånger om året, när det borde vara alltid vi visar vår uppskattning!

Så, som sagt, tankar har det funnits gott om, de har bara inte nått pappret. Eller i det här fallet – skärmen. Det har kännts på något sätt lite för privat. Även om det egentligen inte är privata saker det har handlat om. Hela den här årstiden, de här veckorna från november och framåt har kännts väldigt privata. Som om jag sakta men säkert har velat dra mig undan från världen, gå i ide. Men det är i och för sig kanske inte så konstigt. Vi är inne i årstiden Vinter, trots allt eller hur?

Vinter, den vita, vilande årstiden. Tid för vila, eftertanke och tillbakablick. För även om vädret rent meterologiskt är lite wonkigt just nu (11 grader varmt ute just nu) så har min kropp kännt igen själva arketypen av Vinter: Mörker, kyla, kala grenar och ett skyddande snölager som skyddar mig från omgivningen och omvärlden. Norr. Visdom. Att vila i Jorden. November – Januari, det är de tre mörkaste månaderna på året och den tid på året då naturen vilar, även om mänskligheten inte har vett att göra det.

Jag brukar få sådana där perioder då jag verkligen bara vill ha de absolut närmaste (och ibland inte ens det) omkring mig, men det som jag tror triggade den här perioden av att verkligen vilja gå i ide var nog mitt aktiva beslut att stiga av från den där stress-karusellen som kallas julfirande och fokusera på att fira midvinter istället. Julhelgen 2011 inföll sämsta möjliga: Julafton på en lördag så vi bara fick 1 extra ledig dag att ta det lugnt på. Men för vår lilla familj var det en liten välsignelse! Det innebar att vi med gott samvete kunde säga: Nej, vi åker inte ”hem” till jul till släkten (som är ett STORT stressmoment för mig) utan är bara hemma sambon, sonen och jag. Och så var det det där med att sambon jobbade hela julafton också.  Så det passade så härligt utmärkt att fira midvinter, ljusets födelse den 21-22 december.

Aaaanyway, jag har inte velat prata eller umgås med så många den här perioden och när jag tänker efter så är det före en gångs skull bara positivt. För det här är den period då det gamla året är tja…. gamalt och snart slut och det nya snart skall börja. Det är ett perfekt tillfälle att dra sig undan världen och sätta sig ner och gå igenom det år som har gått. Vad har jag upplevt, kännt och lärt mig under det år som gått? Vad vill jag ta med mig och vad vill jag lämna bakom mig?  Det är ett ännu bättre tillfälle att dundera på vad jag önskar för det nya året. Vad har jag för drömmar och förhoppningar och vad är jag beredd att göra själv för att förverkliga det? Båda sakerna är i sig självt något väldigt privat och skört och som inte med lätthet delas med andra. Därför tar jag nu möjligheten att låta Vinterkonungen svepa sin mörka stjärnbeströdda filt över mig ytterligare ett tag. För att sedan kunna kliva fram, nyfödd, naken och starkare än någonsin förut!

Just nu arbetar jag för övrigt med ett fantastiskt litet häfte: 2012 – Creating My Goddess Year! av Goddess Leonnie Dawson! Get it you too! Värt varenda öre!!!!!!

 

Det här vad Leonie själv skriver om häftet:

The 2012 Creating your Goddess Year workbook, planner & calendar is an incredibly popular & useful tool to help you plan out & make happen your most incredible year yet. Over the last three years, thousands of women have used this workbook with the most amazing results. It’s the best planning tool available to help you make your year more inspiring than ever.

It’s filled with over 100 pages of worksheets & a printable calendar to help you dream, manifest, set your intentions, plan & cultivate your amazing new year. The workbook has been lovingly handwritten & rainbow illustrated… perfect for you to print out, soak up the rainbow colours of & get thoroughly inspired by!

You’ll get clarity on what you need 2012 to be. What you want to create during it. And most importantly, how to make it happen.

Mitt bästa köp 2011 och antagligen 2012 också!