Bortsett från att jag egentligen har insett att jag inte är någon häxa i svensk mening, utan möjligen bara i engelsk mening – då jag är Wiccan men inte praktiskerar särskilt mycket magiskt arbete – så tyckte jag att det var en passande titel för vad jag nu tänkt beskriva: De stora fördelarna med en iPad i mitt andliga arbete!😉

När iPad spåddes att bli årets julklapp för X antal år sedan (kommer någon ihåg?) så fnös jag bara ljudligt. Vem hade hört talas om något så korkat som en läsplatta som du inte kunde surfa på? Vad skulle du med den till egentligen? Men saker och ting förändras och utvecklas och nu kan du göra många fler saker än bara surfa och läsa på dem.  Tekniken går framåt idag – och det fort!

Det som för första gången fick mig att inse en iPad’s  potential och som fick mig att för första gången på allvar  vilja änska mig en ”padda” i min ägo var för lite drygt 6 månader sedan mitt under en strikt ritual med mitt coven. Alla som någon gång (i eller utanför en ritual och cirkel) har försökt läsa något från ett papper i ett skumt upplyst, kanske tom mörkt rum med bara  ett fåtal stearinljus som ljuskälla vet hur omöjligt och ibland även riskabelt det är: Orden flyter ihop, jag stammar och ser egentligen ingenting eftersom stearinljuset är långt borta för att inte riskera elda upp pappret jag håller i. För att inte prata om prasslandet och mumlandet när jag försöker hitta rätt sida… Så denna kväll så hände något verkligt magiskt: Min ÖP höll fram en skinande platta där texten syntes klart och tydligt! Inget fumlande, ingen felläsning och inget prasslande! Jag var kär!

När jag sedan så smått lite försiktigt började undersöka om det där med en iPad kanske var något för mig egentligen så var dess möjlighet som läsplatta som attraherade mig mest. Med iPad2 följer en gratis app som heter iBooks. Förutom att du kan köpa böcker och tidskrifter dirket i iStore så kan du även med relativ lätthet föra över pdf-dokument som jag annars varit tvingad att sitta och läsa vid datorn eller på min android-telefons pluttiga skärm.  Detta har verkligen varit en välsignelse för mig! Jag har hittat ett antal tidskrifter från USA som jag prenumererar på (Sage Woman & Life Learning Magazine) och skulle jag köpa pappers-kopiorna så skulle frakt och porto i sig kosta $12. Nu får jag för samma pris som andra och kan ta med mig dem i överflöd överallt! Jag funderar också på att i framtiden testa hur det fungerar att läsa e-böcker i Amazon.com Kindle. Men jag har inte varit så förtjust i kvaliteten så vi får se hur det blir med det. Ett äverflöd av urval av böcker finns det i alla fall!

Den andra appen som  jag blev väldigt förtjust i heter Naturspace och är i korthet en gratis app för helt vidunderliga naturljud: Åska, regn, vind, fåglar… Där finns allt! Appen är specialgjord för att lyssnas på med hörlurar på för att verkligen svepas med och känna mig omsluten av Naturen. Appen är som sagt gratis, och vid nedladdning får du 6 gratisspår. För köp och nedladdning finns sedan flera, flera underbara spår att lyssna på. Jag har främst använt denna app för att komma till ro på kvällarna och för att göra ett tappert försök att meditera. Men eftersom varje spår är så professionellt gjorda så kan jag också tänka mig att använda de som ritualmusik vid något tillfälle!

Nästa app, Garage Band kostade relativt mycket (38 SEK) i förhållande till vad den kan göra för mig, men jag tror att den kan vara användbar för mig. Kanske, eventuellt. Vad det är, är en mobil inspelningsstudio. Tja, egentligen är det väl bara tänkt att du på skoj skall kunna lattja runt med olika musikinstument, fast på iPaden då förstås. Tanken som har slagit mig är att jag kan använda denna app för att spela in guidade meditationer på svenska, vilket det råder en enorm brist på för tillfället enligt min mening. Men jag har inte riktigt kommit imål här ännu. Så jag får återkomma med analys om slutresultatet!

Den sista appen som jag för tillfället har hittat som är väldigt användbart för mitt arbete som wican och tarotista var väl något av en under-dog i sammanhanget: Notability. Jag hittade den när jag letade runt på nätet efter andra som hade skrivit kring att använda iPad på något sätt i sitt arbete med Tarot. Mary K. Greer skrev en alldeles underbar artikel och lovordade bland annat då Notability. Hon såg det främst som ett modernt noteringsverktyg när du sitter med en klient öga mot öga: Du kan skriva på ett tomt blad eller en importerad pdf-fil, både maskintext och handstil (!), infoga bilder och till och med tala in och spela in kommentarerer eller en hel läggning!  Jag såg stora möjliga användningsmöjligheter även för mig som mest tar emot per telefon. Inte lika mycket kanske, men ändå stora potetnial och jag har ändå en dröm om att främst ta emot kunder öga mot öga i framtiden! Men som sagt, kände inte så jätte-stor nytta av det från början. Tills jag började leka runt med handstilsverktyget! Wow säger jag bara! Här har jag verkligen hittat användbarhet! Du vet alla de där mallarna som går att hitta på nätat för att  ”Skriva ut och fyll i själv?” Den här är perfekt för detta! Jag har länge kännt att jag vill föra dagbok genom att skriva för hand. Det känns på något sätt så stumt och anonymt att skriva på maskin. Som om jag tömmer mig men inte når ända till hjärtat på sätt och vis. Jag har dessutom ganska svårt att hålla reda på alla olika dagböcker som jag påbörjat. Nu har jag möjligheten att skapa något handskrivet men på en bra och organiserad plats trots allt! T. ex 2012’s års kalender från Goddess Leonnie! Jag kan fylla i det mesta på iPaden utan att slösa ett endra träd på grund av att jag skriver ut papper!🙂 Appen är också perfekt för att använda som skrivverktyg för att dagboksföra tankar och anteckningar kring olika tarolekar och kort som jag arbetar med!