4 of Earth (rx) – Bygga upp en långvarigt hängivenhet till min kropp

 Frågor:

  • Hur kan jag bättre lyssna till min kropps signaler
  • Vad har min kropp att meddela mig?

När jag såg det här kortet så fick jag starka intuitiva flashar kring att jag behöver påminna mig själv att lyssna mer på min kropps signaler. Inte bara lyssna förresten, utan faktiskt dedikerar mig till att agera på dessa signaler också! Just idag så kände jag av att jag var lite skrovlig i halsen och det sa mig att: ”Hööru Anna, dags att sakta ner lite. Sluta ställa så höga krav på dig själv!” Och jag gjorde det, och trots att jag inte fått mycket gjort så känner jag att jag mår braaaaaaa och ordentligt jordad idag.

Hur kan jag då lyssna på min kropps signaler? Jo, det första som jag lärt mig längs vägen är att bli medveten. Att notera vad som är och inte bara svepa förbi med en fot i dåtiden, på väg till något som ännu inte skett. Vara NU! Kanske, känner jag mig lite trött och hängig? Skrovlig i halsen? Orkeslös? Ont i axlarna? Det kanske låter som självklart att jag skulle notera det, men stress och måsten kan piska upp en tillräckligt tjock dammridå för att jag faktiskt skall kunna missa en sådan sak. Nästa del är att faktiskt komma fram till vad det här beror på. För halsondan, värkan och energidräneringen är bara symptomen, inte själva sjukan i sig! Visst, självklart – ont i halsen kan självklart har sin orsak i att sambon och sonen varit förkylda av och till hela hösten och att jag klarat mig. Eller att vara och varannan kollega faktiskt går runt och snörvlar och snorar på jobbet, där vi ändå jobbar relativt intimt. Men det kan ju också bero på att mitt immunförsvar är extra nedsatt nu på grund av att jag går runt och oroar mig och känner ångest inför framtiden. Vilket är det? Ett, två eller tre? Kanske rentav alla på en gång? Det var ju också en tanke…

Hit brukar det inte vara särskilt svårt för mig att nå. Det är nästa steg som brukar vara lite knepigare: Att implementera vad jag har lärt mig. Lite hjärn-teori ala Anna först:  Jag tror att vår kropp, själ och hjärna är intrikat sammanlänkande. Men hur mycket jag än skulle önska det så kan jag inte tänka bort min förkylning, lika lite som jag kan tänka bort tvätten i tvättkorgen. Det går inte att tänka bort smärtan i axlarna, men det går att begrava och ignorera den såklart om jag insistera. Resultatet kommer dock bara bli att jag råkar ut för något än mer påtagligt nästa gång. Det är lite som det omvända ”brickhouse-effekten”. Om jag visar fram att jag faktiskt lyssnar på mitt inre Jags signaler via min kropp först och främst. Då drar kroppen en stor suck och lättnad och kanske nästa gång signalerna blir lite mildare, och nästa gång, och nästa gång… Det förutsätter såklart att jag kopplar handling till tanke. Oftast så går det såklart inte att skapa allra största mojo, men små små baby-steg som visar att: ”Ja, jag är här och jag lyssnar”. I dagens scenario, virus är virus och det kan jag inte göra något åt. Men jag har i alla fall tagit det lugnt och tillåtit mig själv att djupandas ett tag.