Tema: Att bemästra smärtan i ensamhet: 9 of Air

Jag måste erkänna att jag är lite perpelex ¨på kortet jag drog i dag som Dagens Kort: 9 of Air/Swords. Det passar väldigt väl på min situation i stort, samtidigt som det inte passar in på den fråga jag ställde. Nyckeln här är alltså att dels gå med de insikter jag får från kortet rent generellt kring mitt struliga liv i allmänhet och dels fundera på hur det här kortet kan appliceras till min fråga?

Min fråga? Jo, jag frågade vad jag kunde göra för att kunna skapa mig ett autentiskt jobb. Ett autentiskt liv som inte suger musten ur mig.  Som svar drog jag då 9 of Air.

  • Vilken är min smärta som jag bär mig, som genomborrar mitt hjärta och gör det stummt och kallt?
  • Hur kan jag ensam bemästra denna förgörande smärta ?

Jag har alltid varit för att verkligen dela med mig av allt på mina bloggar, men när det gäller den här smärtan så tänker jag hålla det för mig själv. Den går så djupt och har funnits så länge att jag knappt ens tänkt på att den finns där längre. Min kropp och själ har lärt sig att anpassa sig. Att bära min smärta har blivit normalläge för mig och allt annat även att må bättre känns fel och onormalt. Det jag kan berätta är att detta är något som jag måste möta själv. Som de säger: I döden är vi alla ensamma. Om jag vill födas på nytt så måste jag möta min smärta ensam. Ingen av de jag har omkring mig, hur mycket de än älskar mig kan bära den åt mig. Ingen av dem kan möta den åt mig. Det är upp till mig att göra detta själv. Det som det här kortet dock påminner mig om är att det finns styrka och stabilitet att finna.  Bara för att jag måste möta min smärta ensam betyder inte att jag behöver VARA ensam. I det här fallet så finns Hon där med mig. She Whos Watching. Hon lättar inte min börda, men hon finns där och delar den och bara genom att finnas där som vittne gör mig starkare.

Beroende på om jag får en kväll eller natt för mig själv eller inte snart så skall jag hålla en ritual för att hylla och förvisa smärtan. En ritual för att släppa taget om den så att jag kan födas på nytt…