Tänkte jag skulle dela med mig  lite ny information och sätt att tänka kring problematiska kort så att vi kan känna frid och harmoni kring tolkning av ALLA kort i en tarotlek!

Första biten handlar om VARFÖR vi ser vissa kort som problematiska:

  • Förvirrande och motsägande betydelser – Alla tarotistor, ung som gammal, man eller kvinna kommer förr eller senare antagligen ta till sig ett kort och sätta sin egen prägel på hur det skall tolka. Sätt detta på pränt och du kan helt plötsligt ha tolkningar som är väldigt olika, men ändå ändå i grunden samma. För en ovan tarotista så kan detta vara ganska förvirrande. Ett exempel: 6 of Swords – Rörelse på vatten, Framgång efter problem, Få klarhet och Insikt genom att spendera tid med andra, vara under ytan… Med dessa 4 rolkningar så skulle också jag som ny inför tarot bli förvirrad!
  • Ett personligt problem – Det kan vara så att något i själva kortet, eller konceptet av kortet  är problematiskt för oss på ett väldigt personligt plan. Det finns t. ex väldigt många som är livrädda för att plocka upp Death (13) i en läggning, för att många av oss är så rädda för döden och ovissheten. I mitt eget fall så har jag ofta problem med Queen of Wands. Hon berättar om egenskaper som: Energisk, populär, karsimatisk, attraktiv, självsäker. Allt det där som jag själv inte känner mig. För andra kan det vara en helt annan sak.
  • En specifik tarotlek – Det har sorgligt nog hänt i vissa fall för mig att jag har köpt en jättevacker tarotlek som jag sedan inte har kunnat arbeta med för fem öre. Korten har inte talat till mig. Då är det så att mina egna visioner och konstnärens helt enkelt krockar. Punkt. Det händer. I andra fall kan det vara enskilda kort i en viss specifik tarotlek som vi kan känna inte alls stämmer överrens med hur vi själva ser på detta kort.  Då kan det hjälpa att fundera på vad exakt det är i den bilden som gör att det krockar med din egen vision? Använder artisten ett symbolspråk som just där och då kraschar med ditt eget? Eller finns där en bild i bilden som du kan se en viss personlig problematik i?

Hur är det med er? Vilka kort är problematiska för er? Och jag är allra mest nyfiken på VARFÖR de känns så svåra?!?!?!