OK, dags att få ändan ur och skriva det här inlägget som har legat och väntat på mig ända sedan jag drog korten igår förmiddags…

7 of Air (rx) – 7 of Earth (rx) – 4 of Waters (rx)

Min fokus var kring vad jag rent praktiskt kunde göra under den här månaden när jag fokuserar kring Pengar & Jobb. Eftersom alla korten var omvända så s¨lår det mig att det här nog blir mer av en inre resa än en yttre. Jag såg inte det igår, men jag ser det nu dessutom att det är två sjuor. Vilket påminner mig om ett citat jag harp lockat upp någonstans ifrån:

Money Craves Attention

Vilket i korthet innebär att pengar på ett eller annat sätt kommer att göra sig påminda. Om vi ignorerar dem och vår ekonomi som skulder och obetalda räkningar. Men om vi fokuserar på dem och ger dem den uppmärksamhet de hungrar efter (Göra en budget, sparar, se till att ta själigt betalt etc), så kommer pengar inte att vara ett nödvändigt ont, utan det medel som hjälper oss att förverkliga våra drömmar och leva ett autentiskt liv!

7 of Air

Det första som slog mig här är att killen på bilden håller en karta i handen. En karta som inte bara visar vart han är på väg utan vart han är. Vart är jag på väg när det gäller pengar? Vilka attityder håller jag kring pengar och min ekonomi som inte är sanna? En hel del när jag faktiskt tar mig tid att granska dem! Så nu drar jag fram dem i novembers gråbleka solljus och hoppas att de skall spricka som en ballong!

  • Att ha mycket pengar är utom räckhåll för mig – FALSKT! Det ligger något verkligen sjukt och förskrämt i den där tanken som far runt i min hjärna allt som oftast: Det är fullt möjligt för ANDRA att tjäna pengar, men inte för mig… Varför inte? Kan de så kan väl jag?
  • Mycket pengar = Lycka! FALSKT! Allt kan faktiskt inte mätas i pengar! Det går inte att köpa kärlek eller trygghet. Men visst så gör pengar livet enklare att leva! Men det skapar inte automatiskt ett: ”Så-levde-de-lyckliga-i-alla-sina-dagar”!
  • För att tjäna pengar så att du överlever så måste du antingen jobba tills du knäcker ryggen, eller med ett arbete som du avskyr. FALSKT! Det här är min pappas och mammas saga. Pappa jobbar som varvsarbetare och är utsliten och ensam. Mamma som lärare och är mest bitter och längtar bort. Men om jag verkligen tittar mig omrking så ser jag ju att det finns massor av människor som vill jobba till långt efter pensionsåldern och som dessutom ÄLSKAR sitt jobb! Förutom att de dessutom tjänar bra med pengar då…. Så frågan är – vilken historia väljer jag att skriva?
  • De mest välbetalda jobben är de som kräver hög utbildning och detta har jag sabbat eftersom jag hoppade av min skola. FALSKT! Här är nog en av mina stora blockeringar när det gäller pengar och arbete. Jag spenderade 8 år på universitetet och jag vill inte ens tänka på hur mycket studielån det gav mig – bara för att hoppa av och börja jobba någon HELT annan stans. Det hörs så tydligt när jag pratar med äldre släktingar att jag är en besvikelse för dem för att jag har ett så lågbetalt yrke just nu, när jag hade kunnat sitta på ett riktigt bra jobb om jag bara fortsatt enligt dem.  Det känns så svart och vitt. Om jag inte hade hoppat av så hade jag haft bra ekonomi nu, det är den känslan jag får från dem. Men det är ju inte sant. För jag vet ju personligen att högutbildning inte = välbetalt jobb alla gånger. Inte i dagens samhälle. Plus, det finns en skola som inte kräver några studielån: Livets Skola. Jag vet dock bara inte om jag blivit antagen till denna skolas lärarutbildning ännu….
  • Varken mamma eller pappa hade gott om pengar , alltså kan jag inte heller få det. FALSKT! Egentligen är det jätte-fånigt att besitta den här attityden eftersom jag i  grund och botten är genetiker. Så jag borde veta att forskarna inte har hittat någon form av ”fattigdoms-gen” ännu. Alltså så är eventuella svårigheter baserade på miljö snarare än gener. Vilket kan vara nog så svårt att överkomma eftersom miljö och (finansiell)kultur sitter djupt, djupt rotat inom oss. Men den goda nyheten är: DET GÅR!

7 of Earth

Fokus här är på att fundera på vad ger mig själv känslan av ekonomisk trygghet?

  1. Ett regelgundet sparande (som jag INTE behöver nagga på i mitten av månaden. Jag har en tendens att jo-jo spara. Sätter in pengar när lönen kommer. Men när det sedan är tomt på mitt vanliga konto så länsar jag sparkontot….
  2. En regelbunden inkomst – Här är visserligen mitt jobb visserligen jätteviktigt och även om det är tråkigt och trist så bör jag nog ge det mer kred än jag tidigar gjort. Men det finns en annan del av inkomst som jag kan titta på. Och det är möjligheterna till extrainkomster. Detta går ju aldrig att få några större summor på. Men summor som kan tillåta mig att njuta av livets goda. Framför allt kan det vara en god tanke att titta på  olika former av passiva inkomster. Det jag närmast tänker på är möjligheterna att t. ex sälja annonsplatser och PREMIUM MEDLEMSKAP på Spindelmors Topplista. Vi får väl se hur det faller ut. Funderar fortfarande fram och tillbaka kring om jag skall ha google-annonser eller försöka få in sponsorer…
  3. Fullständig kontroll på utgifterna – det här är min svagaste punkt det vet jag. Det är likadant varje månad. Jag är så 100 % säker på att jag har koll på våra utgifter att jag blir helt tagen på sängen när jag får höra att vi bara har ett par tusen-lappar kvar (om ens det). Fortfarande så fattar jag inte vart pengarna tar vägen och det är mer än lovligt läskigt om jag skall vara riktigt ärlig. Så jag måste hitta ett sätt att hålla bättre koll

En annan aspekt kring 7 of Earth (rx) som faktiskt var det första som klickade i min hjärna när jag såg kortet var att jag behöver lära mig att skynda långsamt. Det finns ingen snabb lösning. Ingen magisk stav. Vilket gör mig väldigt frustrerad och är kanske en av livsläzorna jag har att lära mig: Att jobba långsiktigt. De investeringar jag gör skall inte vara något som ger frukt för att rädda ett annars akut läge, utan hjälpa till som buffert eller bära frukt längre fram. Så framför allt behöver jag se till att vara närvarande nog att förhindra att ekonomiska katastrofer sker i mitt liv. Eller katastrofer generellt så att jag inte känner att jag behöver pengar för att trösta mig…

4 of Waters (rx)

Det här är ett kort som fortfarande förvirrar mig det erkänner jag. Det känns liksom som det inte riktigt passar in. Bör jag bygga på att förverkliga min intuion? När det gäller pengar? Känns verkligt krystat. Faktiskt. Det jag kan känna kan stämma in är att det kan handla om någon form av beroende eller co-beroende. Precis som jag har tagit upp kring tidigare kort så har jag ofta en snedförvriden bild på vad pengar kan hjälpa mig med och kring att saker (som jag behöver pengar för att köpa) kan på ett magiskt sätt fixa saker åt mig. Kan inte räkna de kurser och böcker jag köpt för att ta det där lilla extra klivet för att få livet på bra köl igen.  Ha! Like if….

Sedan kan det också vara en fråga om att jag faktiskt i dagarna har erkännt att jag är socker-beroende och att jag drastiskt skurit ner på socker i min kost. Mindre socker=Mindre cola och godis=Mer pengar över!