Jag har till min stora skam och  skuld ett stort fel: Jag har extremt svårt att hinna med, eller helt enkelt få gjort de enklaste vardagssysslor (Som städa, tvätta, dammsuga, diska etc). Detta trots att jag har fler lediga dagar än de flesta mödrar tror jag. Skulle nog dessutom kunna fylla en hel ursäktsbok med de olika ursäkter som jag har kommit med genom åren:

  • Det är för jobbigt
  • Jag är lat
  • Jag är en slarvig människa
  • Det ligger i mina gener
  • Det är tråkigt
  • Andra saker är roligar
  • Jag hinner inte med
  • Resten av familjen hjälper inte till
  • Det finns viktigare saker
  • Jag är en ”lost cause”
  • Jag har odiagnostiserad ADHD
  • Dålig självkänsla
  • etc etc

Men ursäkter hjälper ju ingen. Jag har alltid trott att det skulle behövas en ordentlig mental örfil eller städhjälp för att få ordning på det. Fast i måndags upptäckte jag att det behövdes väldigt, väldigt lite – mindre än 25 minuter faktiskt!

Jag har börjat lyssna på de fantastiska intervjuer och föredrag som den fantastiska Goddess Leonni har trummat ihop i Worlds Biggest Summit– 100 av de mest inspirerande kvinnorna och männen har hon lyckats locka till att presentera sig själva! Redan första dagen hittade jag ett guldkorn: Cairene Mac Donald, ”Creative Organizer and Time Management Coach”. Hennes föreläsning hade titeln:

”Making peace with mainenance – 10 Truths about the Ordinary Work of Everyday Life”

Det bara klickade! Det hon beskrev var så sant att jag verkligen vill dela med mig! Dels för min egen del för att ha det att falla tillbaka på – men också för andra som kanske är i samma situation som jag!

10 Sanningar om Tråkiga Vardagssysslor:

  1. Tråkiga Vardagssyslor är Viktigta och av Hög Prioritet! Det krävs dock oftast total katastrof innan vi inser det… Se det inte som ett nödvändigt ont utan något som är en del av det hela och kan hjälpa dig nå dina mål!
  2. Tråkiga vardagsysslor älskar regelbundenhet! Ge det en regelbundet återkommande plats i din agenda! Se till att du gör det dubbelt så ofta än vad som krävs för att det inte skall bli problematiskt – för då har du en bra buffert!
  3. Vardagssysslor tar antagligen inte lika lång tid som du tror att det gör. Du behöver träna om din hjärna och se till att få rättvisande tidsmått!
  4. Att städa ditt skrivbord är inte samma sak som att hålla skrivbordet städat! Se till att du gör saker just nu istället för att hela tiden försöka komma ifatt!
  5. Vardagssysslor kan aldrig bli färdiga eller slutförda – bara färdiga för tillfället!
  6. Perfektionism och Vardagssysslor kommer aldrig att gå hand i hand! Det kommer aldrig att finnas något som heter en perfekt tid och plats för vardagssysslor. Sänk din standard!
  7. Vardagssysslor och Övergångar är själsfränder. Gör dina vardagssysslor som avslappnade kreativa övergångar mellan dina olika Viktiga sysslor. T. ex om du sitter och skriver. Att ta en paus för att vika tvätt, eller diska kan få din kreativitet att få fritt spelrum!
  8. Vardagssysslor normaliserar saker och ting. De kan skapa lugn och stabilitet vid tillfällen då allt annat är kaos.
  9. Vardassysslor klargör vad som hör hemma i ditt liv och vad som inte hör hemma. Det hjälper dig att sluta fred med dina val, och att kunna göra nya val!
  10. Att sluta fred med tråkiga vardagssysslor sker inte över en natt. Det kräver tid, tålamod och flexibilitet. Om något inte fungerar – gör något annat!

För en mer grundlig genomgång av dessa punkter så rekommenderar jag varmt att skriva upp er på World Biggest Summit. Det är mer än halvvägs in på månaden. Men det går att ladda ner föreläsningar, lyssna på äldre föreläsningar och jag förutsätter att de kommer ligga uppe mer än en månad!

För mer information om Cairene MacDonald gå till hennes hemsida: Third Hand Works!