…av jord skall du åter varda”

Låter kanske lite suspekt att citera något så kristet som ur en klassisk begravningsakt. Särskilt eftersom jag nu skall föreställa vara wiccan. Men om du fortsätter att läsa vidare så kanske du också ser att det är ytterst passande.

Med Alvblot, Samhain och Haloween bara dryga 2 veckor bort så gör jag mig redo för att gå in i det kvartal som representeras av Vinter, Mörker och Jord. Så passande citat eller hur? Jag har bestämt mig för att november till januari skall vara fokus för saker typiska för Jord: Hälsa, Arbete, Pengar och Hus & Hem.

Jobb & Pengar –

 Jag har faktiskt börjat trivas riktigt bra på mitt jobb. Har accepterat att detta är ett mer permanent sak än vad jag egentligen tänkte  från början. Jag går inte dit längre och vantrivs och för att jag måste. Jag går dit för att jag har ett jobb att sköta och för att skrapa ihop pengar till brödfödan. Mitt övergripande mål när det gäller jobbet är att det skall stabilisera sig ännu mer så att jag vet hur mycket pengar jag kommer att tjäna från gång till gång. Vilket innebär att jag måste ordna upp barnomsorgen också! När det gäller pengar så är det ett sorgebarn. Vi har så vi klarar oss, men det är på håret flera gånger och jag drömmer om att få in en stabilitet i ekonomin också. Att faktiskt varje månad veta vart pengarna kommer ifrån, men viktigast av allt – veta vart de tar vägen! Det är INTE kul att leva  på marginalen!

Kropp & Hälsa

Min andra stötesten och det handlar egentligen inte om att jag vill bli snygg och smal etc. Nej, snarare att jag vill bli hälsosam. Jag behöver få upp min kondition och jag VET att jag är fast i en ond cirkel av sockerberoende. Så vad jag vill fokusera kring är att börja gå alt. jogga på regelbunden basis. Dessutom dricka minst 2 l vatten om dagen, sluta äta socker och äta nyttigare. Har funderingar kring LCHF-metoden att prova den. Mest för att LC sägs vara bra för barn med ADHD. Inte för att jag vet om det är det min son har, men det skadar inte att prova… Är lite fundersam dock, för när jag har haft ett massivt fettintag vissa gånger (Binged på ostbågar) så har min mage sparkat totalt bakut så jag ifrågasätter om jag faktiskt tål LCHF. Men vi får se. Målet är att jag skall få in goda matvanor, dricka 2 liter vatten/dag och kunna gå 12 km minst 3 ggr/vecka!

Hus & Hem

Jag har försökt rangordna mina jordiga mål efter vad jag kände var den mest akuta bristen och vad som behövdes mest uppmärksamhet och då var det så att pengar skapar onödig stress och hälsan, ja rör jag itne på mig så skapar det också ångset. Men Vårt hem är självklart inte mindre viktigt för den saks skull! Jag känner att när det gäller HH så är jag i ett ständigt CHAOS (Cant Have Anyone Over Stupid) tillstånd och det vill jag förbättra på. Dels vill jag röjja ut en hel del gammalt bagage (de-clutter) och organisera om lite mera så att vi får en bra plats att leva på. Sedan vill jag komma upp med en bra strategi för mig att fortsätta att hålla det så. Jag är för tillfället inte bra på vardags-städning….

Mitt valda kort för Vinter är the Gardener från Gaian Tarot. Hon representerar det nyckelord som jag skall låta genomsyra hela den här perioden: Överflöd! Kan jag lyckas få den känslan att genomsyra alla tre kategorierna, samtidigt – då har jag lyckats!

Affirmation: (Fräckt stulet frpn Joanna) –

 I am Healthy, Wealthy and Wise….