En av de svåraste sakerna som jag oftast få höra andra tarot-nördar är att tolka korten för sig själva! Många är det som helt avstår från detta, antingen för att de känner att de inte kan eller för att de kanske tycker det betyder otur (Vilket jag tycker är BS, men det är en helt annan historia). Grunden i många av dessa fall är att vi blir så låsta i vår egen historia att vi helt enkelt inte kan komma vidare, kanske inte kan se det vi BEHÖVER veta – utan bara ser det vi vill veta. Här är tre tips för att komma förbi detta:

  • Beskriv kortet bokstavligt. Om du t. ex har dragit 5 of Wands, så kan du säga/skriva: ”Jag ser 5 unga pojkar som bråkar med varandra med 5 långa stavar i händerna. ” Omvandla sedan din beskrivning till flertalet sk öppna frågor: ”Vad i mitt liv känns som om jag får mothugg, hela tiden?” Det viktiga här är att INTE lägga in någon tolkning i kortet, du skall bara beskriva det!
  • Glöm allt du har lärt dig! Det här är speciellt viktigt för oss som har hållit på med tarot ett tag och tror att vi vet precis allt om tarot ! ^^ ”Hmmm, jag drog 5 of Wands och traditionellt betyder det att du grälar med någon över småsaker”. Det kanske är sant första gången du drar detta kort. Men 4e, 5e gången samma kort dyker upp i en läggning och du VET att du inte är osams med någon då är det dags att släppa skolbökerna och precis som ovan och faktiskt TITTA på bilden framför dig. Vad föreställer den och vad betyder det för dig?
  • Se vad som verkligen är där och hoppar inte över något! Detta är något som jag verkligen gör mig skyldig till allt för ofta. Jag tittar på de kort jag har dragit och gör en 3 -sekunders sammanfattning av vad korten faktiskt betyder utan att gå på djupet. Jag TROR jag vet precis vad det handlar om, men egentligen så har jag ingen aning….  Inte förrän jag tar ett djupt andetag och faktiskt TITTAR på korten kan jag nå pudelns verkliga kärna!