För någon dag sedan så påbörjade jag berättelsen om en av mina arbetskamrater, M som inte bara är rå-kristen ut i fingerspetsarna – han har även fått mig att tänka till ordentligt och fundera på min egen tro och relation till mina Gudomar. Redan dagen efter fick vi möjligheten att prata och diskutera mera! Samma plats som tidigare och tog på sig hela äran för detta!

-Jag ville prata mer med dig (Vi hade under gårdagen diskuterat inte bara hans tro utan även vad jag trodde på), så jag tog ett snack med Gud och bad för att vi skulle hamna här igen idag! Och titta vad som hände!

Nåja, en del av mig var väldigt charmad av hans tydliga intresse av mig som person, men ärligt talat jag gav inte så mycket för att det var just hans bön som hade ordnat så att vi sammanstrålade igen. Det var helt enkelt för enkelt, om ni fattar vad jag menar… Men whatever floats your boat så att säga. Om han mådde bra av att tro så varför inte? Harmlöst, eller hur? Det enda tråkiga i det hela var nog att när jag berättade för min sambo om händelsen så blev han faktiskt svartsjuk (även om han inte ville medge det). Han hävdade bestämt att M gjort det för att komma inför mina byxor. Heh,  nåja smickrande men frustrerande antar jag.

Som sagt, jag gav väl inte särskilt mycket för M’s förklaring kring hur vi bara ”råkade” hamna där. Träffsäker slump, eller hur? Men sedan berättade han en historia om hur bön hade hjälpt i hans liv som verkligen fick håren att resa sig bak i nacken: Han hade alldeles nyligen kommit fram till att han ville hitta en större och bättre lägenhet att bo i. Sagt och gjort, som det kristen han var så satte han sig ner och tog ett snack med Gud och Jesus:

-Hej Gud – det här önskar jag mig… etc etc

Till saken hör att han var väldigt specifik i vad det var han önskade sig. Och trott eller ej, en lämplig lägenhet dök inom kort upp. Inte bara nästan lämplig, utan en lägenhet som passage in på alla punkter som han hade satt upp på sin lista – punkt för punkt! Wow! Men historien är inte slut där! Jag kommer inte ihåg alla detaljer, men det var nära att han  inte skulle få lägenheten i alla fall. Då satte han sig ner och bad igen – och trott eller ej allt ordnade sig igen!

Jag funderade fram och tillbaka på vad det var som egentligen hade hänt. Hade hans böner verkligen blivit bönhörda? Var stod då jag och min tro i relation till detta? Insikten som kom till mig (och som jag också försökte förklara för M) var att det finns väldigt många paralleller mellan en kristens bön och det vi i dagligt tal benämner ”magiskt arbete”. Definitionen av magi:

Causing change by directing energy with one’s will.
– Kerr Cuhulain, Full Contact Magick

Att  förändra saker genom att rikta energin med viljekraft. Genom att be så fokuserar vi (Viljekraft) på det vi vill skall ske (Rikta energin) och kan på så sätt skapa förändring. Jag tror säkert att hjälp av en eller flera Gudar kan snabba på och katalysera effekten. Men i grund och botten så är det ändå vi som står för förändringen.  Det som är så fruktansvärt intressant (även om jag vet mycket lite om det hela) är att samma principer existerar även t. ex för icke-troende inom the Secret projektet:

  1. Fokusera
  2. Rikta
  3. Släpp taget
  4. Skörda belöningen

Jag har tidigare varit övertygad om att det fanns mer likheter än olikheter mellan såväl de större som de mindre religionerna. Nu är jag mer övertygad än någonsin om att det nog finns en universiell kraft som ”styr”, men att religioner och trosåskådningar sedan bara ör make-up för att passa kultur, historia, gener och personligt bagage! Det finns t. ex massor av olika varianter på ”Den Gyllene Regeln” som sträcker sig över flera olika religioner och trosåskådningar.